Neem vrijblijvend contact op
Bel +31 184 799 507

Wat is PIM: De 4 belangrijkste vragen beantwoord

Door: Marnix van der Steen | 30 juli 2020

Groothandels hebben vaak te maken met ontzettend veel (eind)producten en onderdelen. Al deze producten hebben verschillende kenmerken en het kan moeilijk zijn om de informatie van deze producten compleet en up-to-date te houden. De grote vraag is hier: Hoe hou je hier als groothandel overzicht in? Een goede oplossing voor dit probleem is een Product Information Management (PIM) systeem. PIM schept namelijk orde in chaos en helpt groothandels met het beheren van productinformatie. Benieuwd wat PIM is en wat het oplevert? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.

 

In deze blog beantwoorden we vier vragen over PIM. Om te beginnen behandelen we algemene vragen zoals wat is PIM en de voordelen van een PIM-systeem. Later deze blog behandelen we de vraag over hoe wij groothandels kunnen helpen met een PIM.

 

In dit artikel:

  1. Wat is PIM?
  2. Waarom PIM?
  3. Voor wie is het geschikt?
  4. Wat zijn de voordelen van PIM?
  5. PIM van Kerridge Commercial Systems

1. Wat is PIM?

Laten we eerst de afkorting toelichten: PIM staat voor Product Information Management, oftewel, artikelbeheer. Een Product Information Managementsysteem helpt een bedrijf om grote hoeveelheden aan gecompliceerde productinformatie te ordenen en te verwerken. Een PIM-systeem is noodzakelijk wanneer je je omni-, multi- of crosschannel distributie goed wilt voorzien van de juiste content.

 

Een Product Information Managementsysteem is de plek waar alle productinformatie staat. Deze informatie wordt hier gemakkelijk beheerd en verrijkt met extra relevante informatie die van belang is om het artikel in de markt te kunnen zetten via diverse kanalen. Dit kan informatie zijn zoals tags, technische tekeningen, handleidingen of visuals. Daarnaast kan PIM worden gekoppeld aan andere systemen. Aan de ene kant kan je het koppelen aan de systemen die productinformatie toevoegt aan een PIM, zoals een ERP-systeem. Aan de andere kant kan het worden gekoppeld aan externe kanalen om zo de informatie te verspreiden, zoals een webshop, een CMS of brochuresoftware. Deze features zorgen ervoor dat PIM-software relaties tussen producten aanlegt en productinformatie optimaliseert voor verkoop.

 

2. Waarom PIM?

Wanneer de productgegevens van een bedrijf toenemen is het soms moeilijk om deze te managen. Productinformatie wordt dan meestal in een mix van databases, Excel sheets en systemen beheerd. Dit kan zorgen voor verschillende problemen:

  • Er is geen totaaloverzicht in het productassortiment dat wordt gevoerd
  • De productinformatie wordt per systeem op verschillende manieren vastgelegd
  • De Informatie over de producten is niet compleet of correct
  • De productinformatie is niet up to date
  • De informatie over de producten is niet geschikt om klanten te verleiden tot aankoop, of is niet goed opgesteld vanuit SEO-perspectief

Zoals je in de punten hierboven ziet, kan je productinformatie snel een chaos worden. Een Product Information Managementsysteem is hier een mooie uitkomst.

 

3. Voor wie het geschikt?

Ben je als bedrijf veel tijd kwijt aan het handmatig kopiëren van productinformatie? Of heb je complexe productinformatie? Dan is het aanschaffen van een Product Information Managementsysteem erg handig, omdat op deze manier handmatig werk wordt geautomatiseerd en fouten worden geminimaliseerd. Naast deze punten zijn er nog meer gevallen wanneer een PIM geschikt is voor een bedrijf. Bijvoorbeeld wanneer je in meerdere talen communiceert of wanneer je producten promoot via meerdere kanalen is het efficiënt om een PIM-systeem te hebben. Daarbij worden PIM systemen ook ingezet in de communicatie en integratie met (product) databanken in specifieke branches, zoals EZ-Base, 2BA, etc.

 

4. Wat zijn de voordelen van een PIM?

Nu weet je dus wat een Product Information Managementsysteem is en voor wie het geschikt is, maar het belangrijkste moet nog komen: Wat zijn de voordelen van het systeem? Wanneer groothandels gaan werken met een PIM-systeem zijn de volgende voordelen te behalen:

  • Eenvoudig en efficiënt je producten beheren
  • Kunnen vertrouwen op productinformatie
  • Verhoogde vindbaarheid van producten in zoekmachines
  • Verbetering van de verkoopbaarheid van producten
  • Verhoogde kwaliteit van je product data
  • Alle benodigde data op één centrale locatie
  • Naadloze integratie met andere interne en externe systemen
  • Eenvoudig uit te breiden met je eigen specifieke kenmerken en indelingen

 

Al met al maken Product Information Managementsystemen tijdrovende processen efficiënter en verminderen ze het maken van fouten. Dit komt doordat in alle kanalen de producten sneller op de markt gebracht kunnen worden. Daarnaast is het proces veel consistenter. Dit alles bespaart werknemers tijd en moeite. (En wie weet ook wel wat ergernis)

 

PIM van Kerridge Commercial Systems     

Wholesale richt zich puur op (groot)handelsbedrijven in de breedste in van het woord. Deze klanten hebben allemaal zo hun specifieke wensen en eisen die vaak niet in de standaardoplossingen voorhanden zijn. Ons PIM-systeem speelt in op de specifieke eisen van de groothandel. In onze White paper vertellen wij specifiek over ons Unit4 Wholesale PIM-systeem. Download deze hier!

 

Wil je graag meer informatie over het Kerridge CS PIM-systeem? Of heb je interesse in het systeem? Neem contact met ons op! We helpen je graag.


Dit kan ook interessant voor u zijn