Neem vrijblijvend contact op
Bel +31 184 799 507

E-commerce

Door: Marnix van der Steen | 17 februari 2020

Groothandels, groot en klein zien dat er een toenemende vraag is naar een meer B2C aanpak als het gaat om een e-commerce oplossing. Vraag je jezelf wel eens af waarom is jouw groothandel nog niet online is?

 

Hoe zit het met het rendement?

Relatief gesproken zijn er minimale kosten voor online winkelen en online verkopen. Afgezien van de initiële investering in een eCommerce-platform, is het runnen van een online groothandel (of detailhandel) bedrijf zeer kosteneffectief. En met de toekomst van online shoppen is de kans op meer efficiëntie bij zakendoen vrijwel eindeloos.

 

“Volgens een rapport van eConsultancy hebben ondervraagde bedrijven een stijging van de gemiddelde bestelwaarde van 44% gezien door klanten online te verplaatsen. De helft van deze bedrijven heeft ook de ondersteunings- en acquisitiekosten verlaagd. Uit hetzelfde rapport bleek dat hoe meer kanalen beschikbaar zijn voor klanten, hoe meer geld ze uitgeven en hoe loyaler ze blijven. Welke kosten u in het begin ook maakt, moet zichzelf snel en eenvoudig terugbetalen.”

Nicole McIver (Wholesale specialist) legt verder uit: Als u uw automatisering zodanig instelt dat deze online bestellingen accepteert, kunt u uzelf, de groothandel, de tussenhandel en de koper tijd besparen, helemaal als de transactie ook online kan worden afgerond en betaald. Er zijn wel een paar opties voor bestaande e-commerce oplossingen om groothandelsorders te verwerken maar veel van deze opties vereisen wijzigingen aan uw back-office. Dus hier valt een enorme winst te behalen als er een systeem is dat alles weet te koppelen.

Zelfs als klanten (nog) niet online kopen, zoeken ze online

Voorbij zijn de dagen waarop een potentiële klant contact met u opneemt met weinig tot geen kennis van uw bedrijf en de andere beschikbare opties. B2B-klanten onderzoeken nu online voordat ze in contact komen met uw verkoopteam.

 

Volgens een rapport over B2B eCommerce trends gebruikt 89% van de B2B-klanten internet tijdens het koopproces. Uit hetzelfde rapport bleek dat klanten gemiddeld 12 zoekopdrachten op Google uitvoeren voordat ze zich met een potentieel bedrijf bezighouden.

 

Door uw bedrijf online te plaatsen, maakt u het voor klanten eenvoudiger om u te vinden en hun eigen onderzoek te doen, in hun eigen tijd, in hun eigen tempo.

Klanten willen personalisatie

Online catalogi en websites met aangepaste prijzen en op maat gemaakte storefronts geven klanten de persoonlijke ervaring die ze zoeken. Evenzo, het omarmen van sociale media als onderdeel van uw online strategie is de sleutel tot het bieden van een gemakkelijke en geavanceerde klantervaring. In hetzelfde rapport over B2B-e-commerce staat dat 75% van de ondervraagde B2B-klanten zei dat sociale media invloed hebben op hun aankoopbeslissingen.

 

Naarmate de B2B-sfeer standaard evolueert naar omnichannel eCommerce, verwachten B2B-kopers een meer geavanceerde en complexe klantervaring van groothandelsbedrijven.

 

Het goede nieuws is dat de overstap naar eCommerce het gemakkelijker maakt om uw producten te laten zien. Door online te verkopen, kunt u uw productcatalogus bijwerken met een paar klikken en verschillende productreeksen weergeven, afhankelijk van de voorkeur van de klant en bijgewerkt in uw ERP.

 

Wil je klaar zijn voor de toekomst met een ERP Systeem dat hierbop in speelt. Bekijk dan hier de mogelijkheden van ons ERP Systeem.


Dit kan ook interessant voor u zijn